Blog

Terug

Wetenschappelijke feiten die helpen bij het vormen van relaties

19.04.22 | 14:20 | Attractivate 

Viren Swami; Attraction Explained, the science of how we form relationships.


 

Aantrekkingskracht, liefde en lust. Ieder mens krijgt er op een gegeven moment in zijn/haar leven mee te maken. Of het nu een bewuste keuze is om een relatie aan te gaan of om liever single te blijven, altijd zullen er positieve en negatieve dingen uit voort bloeien.

 

Om dieper in te gaan op de werking van liefde zijn er talloze boeken en zelfhulpartikelen geschreven over onderwerpen zoals: ‘Met deze 10 woorden valt hij meteen voor je’ of ‘wetenschappelijk onderbouwde liefdesteksten waarop ze gegarandeerd reageert’. Maar is dit wel zo? Mogen zij deze wetenschappelijke onderbouwing daadwerkelijk dragen?

 

In het boek Attraction Explained gaat Viren Swami hier diep op in. Viren Swami is Professor Sociale psychologie aan de Universiteit van Anglia Ruskin in het Verenigd koninkrijk en De Perdana Universiteit in Maleisië. Hij is expert op het gebied van aantrekkingskracht en lichaamstaal. In dit boek beschrijft hij alle wetenschappelijk onderbouwde feiten over hoe de mens uit diverse studies relaties vormen en waaruit deze kernonderdelen voor een relatie grotendeels bestaan. Een belangrijke sidenote is dat deze factoren geen garantie zullen zijn voor een goede relatie, maar op basis van studie wel één van de meest belangrijke rollen spelen in het vormen van een relatie en aantrekkingskracht.

 

In diverse hoofdstukken bestaande uit 278 bladzijden komen er diverse onderwerpen aan bod waarin pick-up artists en zelfhulp aanbieders wetenschappelijk worden bekeken, zijn er studies met aantrekkingskrachten van de mens te lezen en staan er vooral diverse studies over wat Viren de 4 factoren van een relatievorming noemt. Alles binnen wetenschappelijk onderzocht kader en geen wetten van aantrekkingskracht genoemd.


 

‘De 4 factoren over de vorming van een relatie’

De 4 factoren waar Viren over spreekt zijn:

  1. Proximity (nabijheid; het dicht bij elkaar leven)
  2. Physical Attractiveness (Fysieke aantrekkelijkheid)
  3. Reciprocity (wederkerigheid; Je krijgt wat je geeft en je geeft wat je krijgt)
  4. Similarity (Gemeenschappelijke overeenkomsten)

 

Omdat Attractivate natuurlijk dol is van wetenschappelijke feiten, weerleggen we deze uiteraard in de ontwikkelde ACE-methode. Waarom werken dingen en waarom doen we iets? We gaan onder andere dit boek gebruiken om onze methode wetenschappelijk te bevestigen.


 

1. Nabijheid

In het boek spreekt Viren over de nabijheid van een ander wat belangrijk is tot het vormen van relaties. Waarom? Omdat uit studie is gebleken dat de kans toeneemt elkaar te ontmoeten naarmate je dichter bij elkaar woont. Denk aan de ontmoeting in de plaatselijke kroeg, dezelfde winkel of vrienden(innen) van vrienden(innen). Uit onderzoek (2004) van 144.000 Nederlandse koppels kwam voort dat bij de geboorte de gemiddelde afstand ongeveer 35 kilometer bedroeg. Met 5 jaar voordat ze elkaar ontmoetten de afstand nog geen 20 kilometer waarbij 50% van de koppels al binnen een straal van 8 kilometer bij elkaar vandaan woonde. Na ontmoeting blijkt uit onderzoek dat de gemiddelde afstand nog geen 16 kilometer uit elkaar bedroeg van alle onderzochte koppels.

 

Uiteraard blijft er een factor van kans en lot meespelen, wat velen als voorbestemd ervaren. De trein komt bijvoorbeeld te laat en je had hem of haar gemist. Als je niet op dat feestje was gekomen had je jouw partner misschien wel nooit ontmoet. Toch is het door studie aannemelijk dat een dichte nabijheid jouw kansen verhoogt op het vinden van een partner. Dankzij de online datingsites van tegenwoordig is de kans groot dat je nu selectiever en verder weg een partner kunt vinden, desondanks vindt er vanzelf een fysiek ontmoeting plaats en blijkt er uit die studie toch weinig mensen het waard te vinden om drie uur te reizen voor een mogelijke relatie.


 

2. Fysieke aantrekkelijkheid

Het is een gegeven dat er fysiek knappe mensen en fysiek minder knappe mensen zijn. We zijn immers niet allemaal model. Uit diverse studies is gebleken dat een fysiek aantrekkelijk persoon veel meer voordelen ervaart dan een minder aantrekkelijk persoon. Een voorbeeld hiervan is een studie met foto’s. Onder diverse studenten werden foto’s beoordeeld van knappe en minder knappe personen. Uit studie bleek dat dankzij het vooroordeel van de mens, de knappe en aantrekkelijke personen aardig, sympathieker en slimmer werden beoordeeld. Dit alleen al op uiterlijke vertoning. Uit een ander onderzoek werden foto’s getoond van een minder knap persoon en een fysiek aantrekkelijk persoon. Deze hadden hetzelfde misdrijf gepleegd maar werden onafhankelijk van elkaar beoordeeld voor de straf die eraan verbonden zat. Wat blijkt, de fysiek aantrekkelijke personen kregen voor hetzelfde misdrijf tot wel jaren minder aan celstraf door de oordelende groep mensen.

 

Wat ons brengt naar het belang van de onwijs interessante A van aantrekkingskracht in de ACE-methode. De eerste indruk, het gebruik maken van het oordelende vermogen van de mens in jouw voordeel. Hoe beter jouw vertoning, hoe aantrekkelijker jij wordt bevonden. Het begint al bij het eerste oogcontact, iemand ziet jou en iemand beoordeeld jouw uiterlijk. Aantrekkingskracht ten top. Bevalt het of bevalt het niet. Hier kun jij de eerste punten pakken.


 

3. Wederkerigheid

Het is een feit dat bijna mensen die jij aardig vindt, jou ook aardig vinden (denk aan je vrienden, collega’s etc.). In het stukje over wederkerigheid gaat het over wat jij geeft en wat je krijgt. Ben jij sympathiek, ben jij aardig, ben jij liefdevol etc. Het gaat over jouw kernwaarden en jouw eigenschappen. Hoe kom je op iemand over, hoe gaat je interactie met die persoon. Uit diverse studies blijkt dat mensen die bepaalde eigenschappen bezitten als aantrekkelijker worden ervaren. Iemand die bijvoorbeeld intellectueel sterk is, slim, grappig, lief, ambitieus en beschikt over een goede zelfkennis. In dit gedeelte van dit boek staat een studie met 36 vragen die er op neer komen dat als je deze 36 vragen in volgorde stelt, je die persoon beter leert kennen dan dat je de meeste andere ooit hebt gekend.

 

Stel iemand deze 36 vragen en je bent verliefd (quest.nl)

 

Wij komen vervolgens bij de C van communicatie aan in het proces van de ACE-methode. Communicatie met anderen. Hoe sterk ben jij in de interactie met anderen? Het blijkt dus een gegeven dat hoe sterker jij bent in jouw interactie en zelfbewustzijn, hoe aantrekkelijker jij overkomt bij jouw eventuele toekomstige partner. Dit is in een heel breed concept te zien en natuurlijk verschilt dit per persoon. Uit studie blijkt bijvoorbeeld dat extraverte mensen aantrekkelijker worden beoordeeld dan introverte. Wat doe je dan als je introvert bent? Zwart- wit gezien hoef je natuurlijk helemaal geen extravert iemand te zijn om jouw aantrekkingskracht te kunnen optimaliseren, maar hoe je het per persoon wel goed kunt aanpakken leer je allemaal in de online-cursussen.


 

4. Gemeenschappelijke overeenkomsten

Je kent het wel. De eeuwenoude mythe dat tegenpolen elkaar aantrekken, hij of zij vult aan wat ik mis. Klopt, semi waar, dit is afhankelijk van welke soort eigenschappen. Maar uit onderzoek blijkt toch dat personen die teveel van elkaar afwijken met normen en waarden in een relatie, vaker uit elkaar gaan dan de mensen die veel gemeenschappelijke overeenkomsten hebben. Mensen voelen zich aangetrokken tot, met een mooi woord, familiariteit. Iets wat je herkent en waarvan je weet wat je eraan hebt. Want, dat voelt vertrouwd natuurlijk. Gaan we hier heel diep op in, kijken we naar de prehistorie. Een tijger maakt bang, een vriend maakt gelukkig. Je leert gevaren herkennen en het onbekende kan een gevaar voor je zijn. Hoe vaker je iemand ziet en hoe meer je er mee gemeenschappelijke overeenkomsten hebt, hoe meer vertrouwd en aantrekkelijk iemand is. Of het nu voor een relatie, een vriendschap of seks is. Iemand die veel gemeenschappelijke overeenkomsten met jou heeft, zit vermoedelijk ook in jouw vrienden(innen)groepje of heb je er relaties mee (gehad).

 

Wanneer we dit tot slot betrekken tot de E van emotionele binding in de ACE-methode. Zie je dat na de eerste indruk en de aantrekkingskracht, je het contact legt. Je leert iemand kennen, je zoekt naar karaktereigenschappen die je bevalt en naar gemeenschappelijke overeenkomsten waardoor jullie matchen. Hierna creëer je een emotionele band. Kloppen de feiten wat deze persoon aan mij laten zien, is zijn/haar innerlijk net zo aantrekkelijk als het uiterlijk. Matchen we? Waarna vervolgens een besluit wordt genomen of je iemand niet verder wil leren kennen, je alleen vrienden blijft of er een (seksuele) relatie aan kan worden gegaan.


 

Op zoek naar een datingcoach? Kom eens op bezoek bij datingcoach Cees en leer alles over daten, liefde en relaties! Wil je wat anoniemer leren? Kijk dan eens bij onze online-datingcursussen.

Terug naar overzicht